La Generalitat aprova el nou projecte de transport en autobús que millora l'oferta i el servei entre València, Alacant i Elx

24/05/2019

- El projecte CV-302 atendrà una població de prop d'1.660.000 habitants i disposarà d'un mínim de 10 autobusos que recorreran prop d'1.650.000 quilòmetres anuals
- El nou contracte preveu la creació de serveis expressos entre València i Alacant, que reduiran els temps més de 20 minuts

La Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori ha aprovat el nou projecte de servei públic de transport de viatgers 'CV-302 València-Alacant-Elx' després del procés d'informació pública en el qual han presentat propostes els ajuntaments, les entitats i les empreses, segons publica el 'Diari Oficial de la Generalitat Valenciana' (DOGV).

La nova concessió de transport de viatgers per carretera, que es desenvolupa a les províncies d'Alacant i València i vertebra diverses àrees comarcals en el recorregut que fa, atendrà una població de prop d'1.660.000 habitants.

Disposarà d'un mínim de 10 autobusos amb tots els estàndards d'accessibilitat universal, que recorreran prop d'1.650.000 quilòmetres anuals per a integrar les relacions estructurals entre les províncies de València i Alacant i incorporar altres nuclis de rellevància com ara Elx, Alcoi, Xàtiva o Gandia.

L'ordenació del servei forma part de la reordenació completa en tota la Comunitat que ha dut a terme la Generalitat per a garantir el transport públic en el 100 % dels municipis.

Millores incorporades en la participació pública

Com a resultat de l'acceptació d'al·legacions que s'han presentat, la Conselleria ha estimat oportú incloure una parada a Gandia en algunes expedicions de la línia 1, per a afavorir un servei competitiu i directe entre Gandia i Alacant.

També s'ha estimat que la línia 2 acabe el recorregut a Alcoi, tenint en compte la prohibició de trànsit que hi ha pel que fa a Alacant. Finalment, s'ha estimat recuperar la ruta Ontinyent-València com a línia 5.

Característiques del nou projecte

L'àmbit prestacional del nou contracte connecta els tres nuclis poblacionals més importants de la Comunitat Valenciana amb altres localitats de menys grandària, però que conformen la xarxa de capitals o nuclis-capçalera de referència de diverses àrees comarcals.

Les capitals de València i Alacant exerceixen de pols de referència dels moviments interprovincials en la condició de nodes capçalera d'aquests. Per la seua banda, els nuclis d'Alcoi, Elx, Xàtiva i Gandia s'estructuren com a pols de referència intermodal en les respectives àrees de funcionalitat comarcal de cada una.

A més, hi ha altres municipis menuts dins de les rutes naturals que són susceptibles de disposar de connexió amb els nuclis de referència per la capil·laritat d'aquests amb la xarxa rural del territori.

En aquest sentit, l'objectiu que segueix el nou model de transport és assolir l'eficiència i la sostenibilitat més alta del sistema en un mitjà/llarg termini. Així, entre les millores incloses pel que fa a la situació actual, cal destacar la creació de serveis directes i expressos entre les ciutats de València i Alacant que redueixen els temps de viatge en més de 20 minuts; el restabliment de la connexió abandonada entre l'eix metropolità d'Alcoi i Gandia, així com la creació de noves rutes no servides actualment, com ara Elx-Elda-Alcoi.

La proposta manté la dinàmica i la funcionalitat de les línies actuals, si bé es millora el nivell de servei de l'eix metropolità d'Alcoi amb València, a més de recuperar les relacions directes entre l'eix del Vinalopó i les comarques de l'Alcoià-el Comtat .

Tots els vehicles adscrits al contracte compliran amb la directiva europea d'accessibilitat i les característiques establides en la Llei d'accessibilitat universal al sistema de transports de la Comunitat Valenciana; hauran d'estar homologats, i complir amb la normativa vigent en el moment de l'adscripció d'aquests.

Així mateix, els vehicles estaran equipats amb un modern sistema d'ajuda a l'explotació (SAE), basat en sistemes de localització geoposicionada per satèl·lit, i comunicacions de dades d'última generació, que proporcionarà en temps real la informació requerida per la Direcció General d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat.

El nou contracte aposta per la racionalitat i l'adequació de l'oferta de servei a les necessitats de la demanda mitjançant la configuració de serveis altament competitius. En aquest sentit, els ingressos per recaptació tarifària permetran cobrir el total del cost de prestació, la qual cosa assegura uns nivells de rendibilitat en el temps que permetran licitar el servei a risc i ventura del concessionari, sense cost per a l'Administració.