Martínez Dalmau presenta el Protocol antidesnonaments de la Generalitat

29/07/2020
Martínez Dalmau presenta el Protocol antidesnonaments de la Generalitat

- El document integra mesures d'intervenció per a previndre situacions d'emergència que desembocarien en la pèrdua d'habitatge habitual
- El vicepresident anuncia que la Direcció General d'Emergència Habitacional es reforçarà amb un òrgan específic de gestió en matèria de desnonaments



El vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, Rubén Martínez Dalmau, ha presentat el Protocol antidesnonaments de la Generalitat, elaborat en coordinació amb la Conselleria de Justícia durant la reunió de la Mesa Antidesnonaments.

La Mesa està presidida per Martínez Dalmau i reuneix diverses organitzacions socials i sindicals, col·legis professionals, representants de les administracions públiques i d'entitats bancàries i financeres.

En l'anterior reunió de la Mesa Antidesnonaments, que tingué lloc el mes de desembre passat, es va plantejar la necessitat de desenvolupar un protocol per a fer front a les situacions de desnonament de les persones o famílies en situació de precarietat socioeconòmica.

El document "el presentem en un context en el qual el nivell de vulnerabilitat social i d'emergència residencial està creixent, agreujat per les conseqüències econòmiques i socials derivades de la pandèmia provocada per la COVID-19", segons ha manifestat el vicepresident.

Per a fer front a aquesta emergència residencial i a les possibles conseqüències del fi de la moratòria dels desnonaments per l'impagament de lloguer, Martínez Dalmau s'ha mostrat partidari d'una "pròrroga" i ha anunciat que "la Direcció General d'Emergència Habitacional es reforçarà, mitjançant la creació d'un òrgan específic de gestió en matèria de desnonaments, perquè és el nostre objectiu prioritari que cap persona siga desnonada sense alternativa residencial".

El protocol d'actuació integra una sèrie de mesures d'intervenció per a previndre situacions d'emergència que podrien desembocar en la pèrdua d'habitatge habitual per impagaments de la hipoteca o les quotes de lloguer, així com per a coordinar l'actuació institucional de protecció de les persones en situació d'emergència residencial i assegurar l'alternativa en cas de desdonament.

Evitar desnonaments sense alternativa residencial

Martínez Dalmau ha expressat davant de la Mesa la seua preocupació "davant del fi de la moratòria aplicada durant la pandèmia, que prohibeix els desnonaments", i ha manifestat que "hem d'estar preparats per a evitar que es produïsca una onada que col·lapse les administracions públiques".

"La situació requereix una actuació urgent i coordinada entre tots els actors que intervenen en el procés per a buscar les solucions més adequades per a les persones afectades", ha subratllat.

També ha referit que les xifres de desnonaments "no són, ni de molt, les més esperançadores". "Des del 2013 s'han acumulat quasi 55.000 execucions hipotecàries i prop de 31.000 llançaments per impagament del lloguer i, ara, amb la crisi sanitària, el dret a l'habitatge continua patint un deteriorament significatiu a pesar dels esforços que estem realitzant en els últims mesos per a solucionar un problema que arrosseguem des de la crisi econòmica i financera de 2008", ha advertit.

El vicepresident ha destacat que "des del Govern Valencià hem fixat com a full de ruta la construcció d'un model alternatiu, basat en els drets i en la sostenibilitat, i tenim l'obligació de garantir que aquesta pandèmia no genere més desigualtat".

"Hem de reorientar tots els recursos disponibles cap a les necessitats bàsiques de totes les persones, començant per l'habitatge", hi ha afegit.

Martínez Dalmau ha apel·lat a la necessitat d'articular una resposta "al gran repte al qual ens enfrontem". "Una resposta davant dels desnonaments, que ha de nàixer del consens entre totes les parts implicades i de la capacitat de generar acords com a Govern i com a Administració pública".

Per al conseller, "la coordinació interinstitucional és fonamental per a assegurar un objectiu compartit entre els que formem part d'aquesta mesa".

Per la seua banda, el director general d'Emergència Habitacional, David Vegara, ha assenyalat que "el protocol que s'ha presentat a la Mesa té com a objectiu principal, com ha assenyalat el vicepresident, evitar els desnonaments sense alternativa residencial; donem resposta així a una exigència ciutadana per a dignificar la vida dels que estan en risc de perdre la seua llar i quedar-se sense casa".

Vegara ha afegit que el protocol implica administracions diferents i que anirà desenvolupant progressivament els instruments necessaris per a executar-lo, ja que "entenem que una coordinació transversal és fonamental per a atendre aquesta problemàtica en el si de la Generalitat".

A més del Protocol antidesnonaments de la Generalitat, en la Mesa s'han donat a conéixer altres documents relatius a actuacions recents, com l'Informe d'execucions hipotecàries, un treball d'anàlisi que ha dut a terme l'Institut Valencià de l'Edificació (IVE).

Així mateix, s'ha explicat el Decret llei per a l'ampliació del parc públic d'habitatge que va aprovar el Govern Valencià el 5 de juny passat i, finalment, el relatiu al pla pilot de la Xarxa d'Administracions Locals i Comarcals d'Habitatge (Xaloc).

A la reunió han assistit representants de la Plataforma d'Afectats per les Hipoteques, del Col·legi d'Administradors de Finques de València i Castelló, del Col·legi Oficial de la Propietat Immobiliària de València, del Col·legi de Registradors de València i de la Unió de Consumidors de la Comunitat Valenciana.

De la mateixa manera, han pres part representants dels sindicats UGT, Intersidical i CCOO; d'entitats bancàries com Banc Santander, Caixa Popular, Cajamar i CaixaBank; així com la Sareb, la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, l'Institut Valencià de l'Edificació (IVE), l'Entitat Valenciana d'Habitatge i Sòl (Evha), i les conselleries d'Igualtat i Polítiques Inclusives i de Justícia, Interior i Administració Pública.

Arxius relacionats