La Generalitat proposa 18 nous nodes per a oferir 1.900 hectàrees de sòl logístic en l'horitzó de 2038

19/11/2018
La Generalitat proposa 18 nous nodes per a oferir 1.900 hectàrees de sòl logístic en l"horitzó de 2038

La consellera d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, ha presentat l'estudi del sector logístic de la Comunitat Valenciana. En aquest estudi s'identifiquen 12 àrees d'oportunitat logística (AOL) dividides en tres rangs d'importància, en què es proposen 33 nodes diferenciats per tipologia i per estat de desenvolupament.

En aquest sentit, Salvador ha explicat que l'objectiu de l'estudi que ha dut a terme la Generalitat és localitzar aquelles situacions "idònies en el territori" per a poder ubicar aquests 33 nodes logístics, dels quals 18 serien nous (7 iniciats i 11 planificats), per a poder oferir 1.900 hectàrees noves de sòl logístic a la Comunitat i així poder donar resposta a les necessitats de demanda potencial que s'han identificat en l'estudi, que arriben a les 1.600 hectàrees.

"Les potencialitats de la Comunitat Valenciana són immillorables, tenim una excel·lent ubicació geoestratègica; el port més important del Mediterrani, cinqué d'Europa i trenté del món; un sistema portuari i aeroportuari competitiu; un sistema universitari potent per al coneixement i la innovació, i empresaris amb sobrada experiència en el sector", ha destacat Salvador.

Per això, ha indicat que l'objectiu de la Generalitat és "convertir la Comunitat en la principal plataforma logística del Mediterrani, el principal clúster logístic del sud d'Europa capaç de competir en igualtat de condicions amb els grans conglomerats logístics i portuaris del nord d'Europa".

Necessària planificació

Per a la consellera, l'actual Govern de la Generalitat ha demostrat la voluntat d'actuar "planificant el territori, perquè el temps de la improvisació i el caos ha acabat", i ha recordat que l'estratègia logística de la Comunitat Valenciana presentada per l'anterior Govern "plantejava nodes sense justificació i sense un estudi que identificara les necessitats reals". Per això, des de l'inici de la legislatura, la Conselleria s'ha bolcat a planificar i estudiar la situació del sector logístic.

En aquest sentit, Salvador ha destacat la importància d'aquest sector en la Comunitat amb més de 35.000 empreses, una xifra de negoci que supera els 18.700 milions d'euros i suposa uns 157.000 llocs de treball. És més, ha assenyalat que la Comunitat té una xarxa d'infraestructures que, encara que és de bona qualitat, necessita també millores que es plantegen en el document estratègic "UNEIX" impulsat per la Generalitat.

També ha fet referència a la importància que té la iniciativa privada per al desenvolupament logístic i per al desenvolupament de les àrees ja establides, com l'èxit de Parc Sagunt I i II i el desbloqueig de les plataformes logístiques de la Font de Sant Lluís i de la Intermodal de Castelló, vinculada al port d'interés general.

Xarxa de nodes jerarquitzada i capil·lar

Per la seua banda, el director general d'Obres Públiques, Carlos Domingo, ha explicat els detalls tècnics de l'estudi que ha fet la Conselleria d'Obres Públiques, que, tal com ha indicat, és un estudi "viu. No és una foto fixa, sinó que es pot adaptar a les necessitats futures, però evitant la mala planificació sense criteri d'implantació i sobredimensionada".

Aquest estudi, que servirà de base per a la planificació de les necessitats d'infraestructures de la xarxa logística de la Comunitat Valenciana, ha analitzat els sectors productius de la Comunitat, les infraestructures de transport i l'estructura social i demogràfica, i s'ha completat amb enquestes i entrevistes amb els agents implicats en el sector logístic.

D'aquesta manera, la Generalitat planteja una xarxa de nodes logístics "jerarquitzada, capil·lar i pròxima al sector productiu valencià". Així, les 12 àrees d'oportunitat logística (AOL) es divideixen per rang d'importància. En el rang 1 hi ha set AOL situades a Sagunt, València zona port, València zona prime, València zona sud, Alacant-Elx i el Baix Segura. En la de rang 2 s'identifiquen dues AOL, la de les comarques centrals i la del Vinalopó Mitjà. Finalment, en la de rang 3 s'identifiquen tres AOL, Benicarló-Vinaròs, Requena-Utiel i la Safor.

També es diferencia la tipologia del centre segons diferents criteris que marquen la ubicació. Els tipus de centre són els centres de serveis al transport (CTS), els centres de transport de mercaderies (CTM), la plataforma logística (PL), la plataforma logística intermodal (PLI), el centre de càrrega aèria (CCA) i la zona d'activitats logístiques portuàries (ZAL).

Així, els 18 nous nodes que es plantegen en l'estudi estan dividits de la manera següent: a les AOL de rang 1, com la de Castelló, es planifiquen dos nous nodes, la Plataforma Intermodal Castelló i el CTS de l'àrea de Castelló; a l'AOL de Sagunt, la Plataforma Intermodal Parc Sagunt II; a l'AOL de València zona port, la ZAL de València Port i la Plataforma Intermodal Font de Sant Lluís; a l'AOL València zona prime, dues noves plataformes logístiques Zona Prime I i II; a l'AOL València zona sud, es preveu la Plataforma Logística Ampliació P. Industrial Joan Carles I i el CTS Ribercost, i, finalment, a l'AOL Alacant-Elx, es plantegen tres nous nodes, la Plataforma Logística Ampliació Parc Empresarial Elx, la Plataforma Intermodal Alacant-Elx i el CCA Aeroport Alacant-Elx.

D'altra banda, a les AOL de rang 2, com la de les comarques centrals, es planifica un CTS de les comarques centrals, i al Vinalopó Mitjà, una plataforma intermodal a Novelda. A les AOL de rang 3, com Benicarló-Vinaròs, es preveu un CTS. A Requena-Utiel, una plataforma logística, i a la Safor un CTS.

Domingo, ha insistit en la importància que, d'aquests 18 nous nodes, 5 han estat impulsats per la Generalitat i ja estan en desenvolupament, com la Plataforma Intermodal de Castelló, la de Parc Sagunt II, la ZAL del port de València o les plataformes intermodals de la Font de Sant Lluís i del Baix Segura.

Arxius relacionats