Boira lamenta que amb el nou AVE Madrid-Castelló només se'n reduïsca onze minuts el trajecte

20/01/2018

El secretari autonòmic de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, Josep Vicent Boira, ha lamentat que el nou servei d'AVE Madrid-Castelló, que entrarà en funcionament dilluns que ve, "només suposarà un estalvi de temps d'11 minuts respecte a l'oferta que hi ha actualment".

A més, Boira ha destacat que aquest estalvi de temps solament es produeix en un dels dos serveis programats; l'altre nou servei no suposa cap disminució del temps real del trajecte si el comparem amb l'opció actual. "És obvi que no hi haurà alta velocitat entre València i Castelló", ha puntualitzat.

En aquest sentit, el secretari autonòmic ha explicat que a dia de hui, "el trajecte amb tren entre Castelló i Madrid presenta diferents opcions. La connexió directa en un únic tren, compta amb un Alvia que fa el trajecte Madrid-València-Sagunt-Castelló en un temps total de 3 hores i 10 minuts, amb un trajecte entre València i Castelló de 50 minuts, amb parada inclosa a Sagunt".

"A més d'aquest servei directe, -ha continuat Boira- hi ha una altra possibilitat de fer el trajecte fins a València en AVE i després d'un transbordament a la mateixa estació de Joaquim Sorolla de València, per a prendre un Euromed fins a Castelló. En aquest cas, el trajecte València-Castelló dura 38 minuts i el trajecte complet té una durada de 2 hores i 43 minuts. El viatge complet Madrid-Castelló és, així, 27 minuts més ràpid que amb l'Alvia, un 15 % menys".

Segons el secretari autonòmic, "el pròxim 23 de gener, amb la nova oferta ferroviària entre Castelló i Madrid, hi haurà dos nous serveis, reanomenats "d'alta velocitat", per sentit i només un dels quals tindrà un estalvi de temps, d'11 minuts, i a més el trajecte de València-Castellò serà mes lent que en l'Euromed. L'altre nou servei no suposa un estalvi de temps respecte a l'opció actual, i que es mantindrà, de prendre AVE+EUROMED, amb un trajecte 2 minuts més ràpid".

Un servei radial més

El secretari autonòmic ha assegurat que el Ministeri "ha tornat a convertir un tram del Corredor Mediterrani en una nova connexió radial". Segons ha explicat Josep Vicent Boira, el tram València-Castelló del tercer fil mai no ha tingut com a propòsit el pas de l'alta velocitat, "perquè és impossible el pas a altes velocitats en un tram saturat i antiquat i, per tant, només ofereix una qualitat i un temps de trajecte propis del segle XX".

En aquest sentit, ha lamentat "la falta d'inversions i de gestió correcta" que han deixat la connexió de mercaderies "sense cap avanç". De fet, ha criticat que això "ha fet impossible la connexió amb el nord de l'eix mediterrani, Tarragona, Barcelona i França en ample europeu, impedint la connexió de la Comunitat Valenciana amb el cor d'Europa, amb la pèrdua de competitivitat per a les empreses que això representa", ha indicat. "El mateix passa cap al sud, que tampoc té connexió en ample internacional perquè les obres no han avançat gens entre València i La Encina", ha apuntat.

Per al secretari autonòmic "s'han perdut molts anys amb la instal·lació del tercer fil que, segons van dir, havia de ser més ràpid i barat, però que no ha sigut ni una cosa ni l'altra". "La realitat és que arriba amb molts anys de retard, període en el qual haguera donat temps a iniciar la construcció de la doble plataforma com indica Europa" i ha afegit que en aquest cas "ara tindríem un vertader servei d'alta velocitat i la xarxa descongestionada per al pas de més serveis de rodalia, i solcs per al pas de més trens de mercaderies, tal com succeeix a Europa, a més, haguera estalviat molts problemes com els que hi ha hagut a la xarxa de rodalia".