Generalitat i Foment acorden accelerar les mesures previstes en el Pla de Rodalia

05/12/2018

La consellera d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, María José Salvador, ha anunciat que la Generalitat i el Ministeri de Foment han acordat accelerar els tràmits i les mesures previstes en el Pla de Rodalia de la Comunitat Valenciana. Així s'ha pronunciat després de constituir la Comissió de Seguiment del pla que s'ha reunit aquest dimecres per primera vegada després que l'anterior Govern central incomplira els terminis marcats per a la constitució d'aquesta.

La consellera ha valorat positivament la reunió amb el secretari d'estat d'Infraestructures, Pedro Saura, que "ha ratificat aquest pla i s'ha compromés a recuperar el temps perdut i la falta d'inversió que va regnar durant la legislatura passada".

De fet, ha assegurat que la inversió ha sigut molt escassa en els últims anys de 2012 a 2016, durant els quals només s'hi van invertir 13 milions anuals. En 2017 s'hi van invertir 30 milions d'euros, i en 2018 uns 45, la qual cosa està "molt lluny dels objectius del Pla de Rodalia". Per això, Saura ha assenyalat que el Govern central mobilitzarà en 2019 250 milions d'euros per al Servei de Rodalia de la Comunitat Valenciana.

Per a la consellera, "l'actual Govern central ha demostrat que els trens de rodalia són una prioritat, i ja és un gran avanç que Generalitat i Ministeri puguen abordar amb transparència i amb rigor l'estat de cada un dels acords que estan previstos en el Pla de Rodalia". De fet, ha lamentat que "s'ha confirmat que gran part de les promeses de l'anterior executiu central es van quedar en paraules, ja que no van iniciar cap tramitació administrativa, estava tot per fer".

Avanços i compromisos

D'aquesta manera, Salvador ha posat en valor els avanços que s'han produït en aquests escassos mesos de funcionament de l'actual Govern central. "S'han posat en marxa els trens de rodalia de Vinaròs i Villena, cosa que compleix una històrica reivindicació de la Comunitat", i ha assegurat que també s'ha licitat la redacció del projecte de duplicació del tram de la C1 Cullera-Gandia, la licitació de les obres de seguretat d'Alcoi-Xàtiva per 8,6 milions d'euros i el restabliment en els pròxims mesos dels trens en el tram de la C2 Alcúdia-Moixent, en què fins ara circulen només autobusos.

És més, en la reunió s'ha anunciat que en breu es licitarà el projecte de renovació de vies d'Alcoi-Xàtiva i s'adjudicaran les obres de renovació de la via i l'electrificació de la C5 Sagunt-Caudiel.

Tren de la costa, C6 o variant Torrellano

Entre els compromisos adquirits en la comissió de seguiment per part del secretari d'estat Pedro Saura també està el de redactar el projecte del primer tram del tren de la costa C1 Gandia-Oliva, després que se n'obtinga la declaració d'impacte ambiental. A més, també es convocarà una reunió per a abordar amb els alcaldes i la Generalitat la segona fase del tren de la costa, que malgrat no estar prevista en el Pla de Rodalia, el Govern s'ha compromés a estudiar-ne les al·legacions amb tots els implicats.

D'altra banda, també s'han compromés a redactar els projectes d'electrificació i duplicació de la C3 Sant Isidre-Buñol, els de la connexió de l'AVE Matola a Elx i els de la primera fase de la variant de Torrellano de connexió amb l'aeroport, una vegada se supere el tràmit ambiental.

A més, "després de les incidències que s'han produït en les últimes setmanes en la xarxa, per exemple en la C6 València-Castelló, des del Ministeri s'han compromés a establir la màxima coordinació amb la Generalitat per a reduir-ne l'impacte i evitar incidències que afecten els usuaris durant la instal·lació del tercer fil".

Arxius relacionats