Obres Públiques adjudica les obres de la Via Verda d'Ojos Negros des d'Algímia d'Alfara a Albalat dels Tarongers

18/08/2018

La Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori ha adjudicat les obres d'adequació per a ús ciclista i per a vianants del tram de la Via Verda d'Ojos Negros que discorre entre els municipis d'Algímia d'Alfara i Albalat dels Tarongers, a la comarca valenciana del Camp de Morvedre, i que té una extensió aproximada de nou quilòmetres.

Aquesta actuació, cofinançada amb fons europeus, dins del Programa operatiu del fons europeu de desenvolupament regional (FEDER) de la Comunitat Valenciana 2014-2020, disposa d'un pressupost de 365.079,20 euros, d'un termini d'execució d'11 mesos i ha sigut adjudicada a l'empresa Aglomerados Los Serranos, SA.

El director general d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat, Carlos Domingo, ha incidit que des de la Conselleria "volem impulsar una xarxa de vies ciclistes que afavorisquen una mobilitat entre les comarques de Castelló i València, però, al mateix temps, garantint que aquestes vies siguen sostenibles, estiguen integrades en el paisatge i siguen respectuoses amb el medi ambient".

D'aquesta manera, el nou itinerari s'iniciarà a les proximitats de l'estació ferroviària d'Algímia i, després de travessar els termes municipals de Torres Torres i d'Estivella, finalitzarà a la intersecció de la CV-3342 amb la CV-329 al municipi d'Albalat dels Tarongers, "la qual cosa completa un recorregut de 8,45 quilòmetres, només per a vianants i ciclistes", ha especificat el director general.

"L'objectiu és reivindicar el patrimoni cultural i històric associat a aquestes vies en desús, per tal de crear una aproximació sostenible als entorns naturals i paisatgístics més rellevants de la Comunitat Valenciana", ha assenyalat Carlos Domingo.


Aprofitar la via fèrria d'Ojos Negros

Segons ha descrit Domingo, "quasi tot el traçat discorre sobre la plataforma de l'antiga via fèrria d'Ojos Negros i sobre camins que hi ha per les seues proximitats, en què es millorarà el ferm i les rasants per a adaptar-los als nous usos".

Entre els treballs que s'han de desenvolupar, s'inclou l'adequació d'un túnel i d'un antic pont de ferrocarril, per tal de millorar les seues condicions de seguretat i d'il·luminació per a adaptar-les al trànsit de vianants i ciclistes. Així mateix, també està previst actuar en diferents passos inferiors per davall de l'autovia A-23, en què es crearà un carril bici segregat.

L'actuació es completarà amb la creació de dues àrees de descans en què es disposarà mobiliari urbà i arbrat, així com cartells divulgatius sobre la mateixa via verda i sobre els llocs d'interés més propers. Addicionalment, al llarg del traçat s'instal·laran senyals de seguretat viària i d'identitat pròpia d'aquesta via verda.

En bicicleta des de Castelló fins a València

Aquesta via ciclista està assentada en l'antiga línia minera que va des d'Ojos Negros (Terol) fins a Sagunt (València). En el tram des d'Algímia d'Alfara fins a Albalat dels Tarongers, "a més de donar continuïtat a la via ciclista que ja està en marxa des de Barraques fins a Alfara del Patriarca, també pretenem connectar amb la Via Verda Xurra de Puçol, per a poder arribar amb bicicleta des dels límits provincials de Castelló fins a la ciutat de València".

El projecte adjudicat està inclòs dins de les 17 actuacions, totes en matèria de vies ciclistes i per als vianants, que la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori té previst executar dins del programa operatiu FEDER 2014-2020, les quals disposen d'una dotació pressupostària de 34,8 milions, dels quals la Unió Europea finançarà el 50 %.