L'Institut Cartogràfic Valencià fa una ortofotografia digital pancromàtica de la Comunitat

09/08/2018
L"Institut Cartogràfic Valencià fa una ortofotografia digital pancromàtica de la Comunitat

L'Institut Cartogràfic Valencià (ICV), dependent de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, està fent treballs tècnics per a la generació de l'ortofotografia digital pancromàtica de la Comunitat a partir del vol fotogràfic general d'Espanya dut a terme durant el febrer de 1945 i el setembre de 1946, per personal nord-americà, conegut com el vol americà.

En declaracions del director de l'ICV, Xavier Navarro, l'obtenció d'aquest material s'emmarca dins del projecte de la Conselleria "d'elaborar ortofotografies a partir de vols fotogràfics històrics del nostre país, la qual cosa permetrà disposar d'imatges amb característiques mètriques de tot el territori capturades en èpoques diferents".

Es tracta d'un vol que va romandre pràcticament desconegut fins fa pocs anys. Quan va eixir a la llum es va comprovar el valor incalculable d'aquest material -ha apuntat Navarro- perquè ofereix "una visió del territori del nostre país en els primers anys de la postguerra quan encara no havien començat els grans processos transformadors del territori, l'economia i la societat valencianes", com ara la industrialització, l'emigració, l'èxode rural i el turisme, per citar-ne alguns exemples.

D'aquesta manera, segons investigacions, el vol americà de 1945 i 1946 sobre Espanya es va inscriure dins de les mesures de precaució adoptades pel Govern dels Estats Units, encara immers en la Segona Guerra Mundial, amb vista a un conflicte possible amb la Unió Soviètica. A canvi, Espanya rebria ajuda dels Estats Units per a la modernització d'alguns aeroports del nostre país.

Segons documenta el director de l'ICV, el material obtingut del vol americà consisteix en 545 rodets de pel·lícula. Cada full del mapa topogràfic nacional, a escala 1:50.000 es compon de quatre passades fetes en sentit dels paral·lels i cada passada conté en cada full una mitjana de set a nou fotogrames, la qual cosa significa que cada full complet està cobert per uns 25 i 30 fotogrames que compleixen la característica d'un vol estereoscòpic amb un recobriment longitudinal pròxim al 60 % i lateral al voltant d'un 30 %.

Ortofotografia digital pancromàtica

Amb aquest material, que pertany a l'Exèrcit de l'Aire i ha sigut escanejat per l'Institut Geogràfic Nacional, l'ICV a partir dels 3.200 fotogrames que cobreixen el territori de la Comunitat, obtindrà 832 ortofotografies a escala 1:10.000 amb grandària de píxel de 0,5 metres i es cobriran 2.605.368 hectàrees.

En aquest sentit, Navarro ha explicat que les fases que seguirà l'ICV per a l'elaboració de l'ortofotografia inclouran una millora radiomètrica del vol de partida; la identificació de punts existents en aquella època per a dur a terme la fase de suport; la realització de l'aerotriangulació de tots els fotogrames; la desactualització del model digital en la data en què es va fer el vol; l'ortorectificació, i el mosaic i l'ajustament final radiomètric del conjunt dels treballs.

El vol americà

El director de l'ICV ha indicat que "no està clar l'origen d'aquest vol, però una investigació duta a terme pels geògrafs Felipe Fernández García i Francisco Quirós Linares apunta a l'existència d'acords en una data tan pròxima al final de la Guerra Civil Espanyola entre Espanya i els Estats Units pels quals l'aviació comercial i militar nord-americana disposaria, a partir de 1945, d'autorització per a utilitzar aeròdroms espanyols".

A més, les memòries de qui va ser ambaixador dels Estats Units a Espanya fins al 1944, Carlton Hayes, aporten informació aclaridora de l'origen del vol. Així, l'ambaixador escriu que, el novembre de 1943, Espanya ja hauria admés la possibilitat que avions comercials nord-americans pogueren utilitzar els aeròdroms espanyols.

Arxius relacionats