Més de 1.200 persones han gaudit de les visites guiades als antics tallers de Torrent en el seu primer any

09/07/2018
Més de 1.200 persones han gaudit de les visites guiades als antics tallers de Torrent en el seu primer any

El Taller d'Història Ferroviària de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha complit aquest mes un any de visites guiades als antics tallers de Torrent, instal·lacions que acullen més de 70 trens i tramvies històrics dels segles XIX i XX, 14 dels quals s'han restaurat.

Les visites a les instal·lacions, en procés de rehabilitació, van començar el 13 de juliol de 2017 i van concloure el passat dia 5 per a afrontar l'habitual parèntesi estival i tornar en el mes de setembre amb noves experiències.

Durant aquest període, més de 1.200 persones, en concret 1.226 distribuïdes en 50 sessions, han pogut gaudir de l'abundant i important patrimoni ferroviari de l'empresa pública valenciana.

Les visites han sigut a títol individual o pertanyents a institucions o col·lectius sense ànim de lucre com el Museu Basc del Ferrocarril, la Fundació de Ferrocarrils Espanyols, la Federació Valenciana d'Amics del Ferrocarril, les associacions d'amics de l'EMT (Madrid i València), l'agrupació Ciclistes de Torrent, les associacions d'amics del ferrocarril (Torrellano, València, Godella, Alboraia, Riba-roja, la Granja, etc.), el Museu d'Història de València, el Museu d'Etnologia de Torrent o els alumnes del Curs de Museologia de la Universitat de València.

Els trens i tramvies que s'hi exposen formen part de la història ferroviària de la Comunitat Valenciana. Entre les peces accessibles al públic destaquen el tramvia de cavalls del segle XIX, l'últim que va circular a València abans del tancament del servei en els anys 70 del segle passat, trens com el tren dels portuguesos, el cotxe saló Break o una UTA dels anys 80.
A partir del mes d'abril, les visites guiades van incorporar importants novetats. Una de les quals ha sigut la inclusió del remolc 323 de passatgers, en el qual es pot descansar als seus seients abatibles i recordar els temps en què es viatjava en tren amb les finestres i les portes obertes.

Una altra sensació nova a experimentar és la possibilitat de conéixer els característics balconets d'un cotxe de la sèrie 50, en concret el 53, el qual va ser posat en circulació en la dècada de 1920 amb el pas del vapor a l'electrificació del Trenet. També es pot visitar ara el tramvia 407, pertanyent a l'última sèrie que va circular pels carrers de València en 1970.
A més, la intervenció a destacar enguany és la que s'ha fet sobre una de les primeres unitats adquirides per FGV en els anys 80, la unitat de tren articulada (UTA) 3.702, amb la seua estètica original, blanca i groga, els seients d'escai, les característiques cortinetes de les finestretes i la seua cabina de conducció, en què el personal d'FGV ensenya el maneig del quadre de comandaments.

Els vehicles, fil conductor de la història

Els mateixos vehicles s'erigeixen com a fil conductor de la història que es vol contar. Dins de cada un d'aquests, el visitant es troba amb panells informatius, fotografies d'època, documents, plànols, projectes i peces ferroviàries originals que ajuden a conéixer i a acostar-se al món ferroviari.

Un exemple d'això són les vitrines dedicades als senyals, en les quals banderins, xiulets, cornetins, fanals, llanternes, petards de via i, fins i tot, l'antiga campana que penjava a l'estació de Bétera es poden apreciar amb explicacions de la seua utilització a finals del segle XIX, perquè es puguen comparar amb l'actual codi de circulació.

Un altre espai nou és "Les lletres també viatgen amb tren", en què amb xicotetes pinzellades es deixa patent la relació entre les arts i el ferrocarril. Amb cites de Blasco Ibáñez, Azorín, P. Highsmith, Celaya, P. Hawkins, Cortázar, Cernuda, Dulce Chacón, Gloria Fuertes, Virginia Woolf o Manuel Vicent, el visitant és convidat a iniciar un viatge únic, que li transporta des de les fumejants locomotores a vapor i viatgers del segle XIX a les modernes unitats del present.

Una última novetat relaciona els viatgers amb el tràfic de mercaderies, amb la creació d'un "racó especial", evocat amb una antiga bàscula en què es pesaven els productes que es transportaven. Actualment, les línies d'FGV són únicament de viatgers, però, fins a mitjan dècada de 1960, el Trenet va ser un important mitjà per al transport de diversos productes agrícoles i manufacturats de distintes comarques valencianes. Mercaderies, per cert, que encara es podien veure de manera esporàdica fins a 1972, fins i tot durant els anys huitanta pel que fa al correu.

Tallers de Torrent

Els tallers i cotxeres de Torrent van ser projectats per l'enginyer Santiago Castro Cardús i van ser posats en servei per la Companyia de Tramvies i Ferrocarrils de València l'any 1963. Aquests s'empraven per a dur a terme el manteniment del material mòbil que la mencionada empresa utilitzava en la línia que unia València amb Villanueva de Castellón, que hui és part de la línia 1 d'FGV.

En posar-se en marxa l'actual seu d'FGV a València Sud, que comprén tallers i cotxeres, les instal·lacions de Torrent van passar a convertir-se en auxiliars de tallers i magatzem en 1992. Actualment, aquest complex de naus industrials, junt amb la seua platja de vies, serveix també de depòsit de la col·lecció de Material Històric d'FGV.

Programa de visites guiades

El web d'FGV, ha incorporat un espai denominat "Taller d'Història Ferroviària" en què es facilita informació i accés al formulari d'inscripció de les visites gratuïtes.

La informació del web d'FGV, a la qual també es pot accedir a través d'un enllaç en la pàgina web de Metrovalencia, consultar ací, ofereix una explicació sobre la visita, una galeria fotogràfica dels antics tallers, la seua localització i el calendari de visites, encara sense determinar per a l'últim quadrimestre de l'any en curs.

A l'espai esmentat també es pot consultar l'horari de visita, les condicions d'edat, el nombre de persones i l'acceptació de les normes de prevenció que s'han de complir per a gaudir de la visita.