Els nous vehicles restaurats de FGV centren l'atenció del reinici de les visites guiades als antics tallers de Torrent

12/04/2018
Els nous vehicles restaurats de FGV centren l"atenció del reinici de les visites guiades als antics tallers de Torrent

El Taller d'Història Ferroviària de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha reiniciat les visites guiades als antics tallers de Torrent, instal·lacions que acullen més de 70 trens i tramvies històrics, 14 d'aquests restaurats, dels segles XIX i XX.

Els trens i tramvies que s'hi exposen formen part de la història ferroviària de la Comunitat Valenciana. Entre les peces accessibles al públic destaquen el tramvia de cavalls del segle XIX, l'últim que va circular a València abans del tancament del servei en els anys 70 del passat segle, trens com 'Els portuguesos', el cotxe saló Break o una UTA dels anys 80.

Les visites guiades per a l'any en curs incorporen importants novetats. Una és la inclusió del remolc 323 de passatgers, en el qual es pot descansar en els seus seients abatibles i recordar els temps en els quals es viatjava amb tren amb les finestres i portes obertes.

Una altra sensació nova a experimentar és la possibilitat de conéixer els característics balconets d'un cotxe de la sèrie 50, en concret el 53, posat en circulació en la dècada de 1920 amb el pas del vapor a l'electrificació del Trenet. També serà visitable el tramvia 407, pertanyent a l'última sèrie que va circular pels carrers de València en 1970.

A més, la intervenció a destacar enguany és la realitzada sobre una de les primeres unitats adquirides per FGV en els anys 80, la Unitat de Tren Articulada (UTA) 3.702, amb la seua estètica original, blanca i groga, els seients d'escai, les característiques cortinetes de les finestretes i la seua cabina de conducció, on el personal de FGV ensenya el maneig del quadre de comandaments.

Els vehicles, fil conductor de la història

Els mateixos vehicles s'erigeixen en el fil conductor de la història que es vol explicar. A l'interior de cadascun d'aquests, el visitant es troba amb panells informatius, fotografies d'època, documents, plànols, projectes i peces ferroviàries originals que ajuden a conéixer i acostar-se al món ferroviari.

Un exemple d'açò són les vitrines dedicades als senyals, en les quals banderoles, xiulets, cornetins, fanals, llanternes, petards de via i fins a l'antiga campana que penjava en l'estació de Bétera es poden apreciar amb explicacions de la seua utilització a la fi del segle XIX, i es poden comparar amb l'actual codi de circulació.

Un altre nou espai és l'anomenat "Les lletres també viatgen amb tren", en les quals amb xicotetes pinzellades es deixa patent la relació entre les arts i el ferrocarril. Amb cites de Blasco Ibáñez, Azorín, P. Highsmit, Celaya, P. Hawkins, Cortázar, Cernuda, Dulce Chacón, Gloria Fortes, Virginia Woolf o Manuel Vicent, el visitant és convidat a iniciar un viatge únic, que el transporta des de les fumejants locomotores de vapor i viatgers del segle XIX a les modernes unitats del present.

Una última novetat relaciona els viatgers amb el tràfic de mercaderies, amb la creació d'un "racó especial" dins d'una unitat, evocat amb una antiga bàscula en la qual es pesaven els productes transportats. Actualment, les línies de FGV són únicament de viatgers, però fins a mitjan dècada de 1960 el Trenet va ser un important mitjà per al transport de diversos productes, com els agrícoles i els manufacturats, de diferents comarques valencianes. Mercaderies, per cert, que encara es podien veure de forma esporàdica fins a 1972, fins i tot fins als anys huitanta quant al correu es refereix.

Tallers de Torrent

Els tallers i cotxeres de Torrent van ser projectats per l'enginyer Santiago Castro Cardús i posats en servei per la Companyia de Tramvies i Ferrocarrils de València l'any 1963 i se'n feia ús per a realitzar el manteniment del material mòbil que l'esmentada empresa utilitzava en la línia que unia València amb Vilanova de Castelló, que hui és part de la línia 1 de FGV.

En posar-se en marxa l'actual seu de FGV a València Sud, que comprén tallers i cotxeres, les instal·lacions de Torrent van passar en 1992 a convertir-se en auxiliars de tallers i magatzem. Actualment, aquest complex de naus industrials, al costat de la seua platja de vies, serveix també de dipòsit de la col·lecció de Material Històric de FGV.

Programa de visites guiades

La web de FGV,www.fgv.es, ha incorporat un espai denominat 'Taller d'Història Ferroviària' en el qual es facilita informació i accés al formulari d'inscripció de les visites gratuïtes.

La informació de la web de FGV, a la qual també es pot accedir a través d'un enllaç des del web de Metrovalencia,www.metrovalencia.es, ofereix una explicació sobre la visita, una galeria fotogràfica dels antics tallers, la seua localització i el calendari de visites, que es desenvolupen uns dijous predeterminats d'abril (dies 12, 19 i 26); maig (dies 10 i 24) i juny (dies 7, 14, 21 i 2).

En el citat espai també es pot consultar l'horari de la visita (d'11:30 a 13 hores), les condicions d'edat (sis anys com a mínim), nombre de persones (entre 10 i 20) i l'acceptació de les normes de prevenció que s'han d'omplir per a gaudir de la visita.

Arxius relacionats